Vertrouwd met de nacht – Robert Frost

460px-Robert_Frost_NYWTS

Robert Frost (Wikimedia Commons)

Robert Frost (1874-1963) is een Amerikaanse dichter die een alledaagse spreektoon in vrij strakke versvormen weet te vangen. Frost gebruikte een vijfvoetige jambe, de strofen tellen drie regels, het rijmschema is terza rima. Ik heb in deze Nederlands vertaling gekozen voor een jambische zesvoet (een versregel is zelfs een zevenvoet).

[Aan deze vertaling wordt de komende dagen nog gewerkt.]

Acquainted wit the Night

I have been one acquainted with the night.
I have walked out in rain—and back in rain.
I have outwalked the furthest city light.

I have looked down the saddest city lane.
I have passed by the watchman on his beat
And dropped my eyes, unwilling to explain.

I have stood still and stopped the sound of feet
When far away an interrupted cry
Came over houses from another street

But not to call me back or say good-bye;
And further still at an unearthly height
One luminary clock against the sky

Proclaimed the time was neither wrong nor right.
I have been one acquainted with the night.

Vertaling:

Vertrouwd met de nacht

Ik was zoiemand die vertrouwd was met de nacht.
Ik liep vaak door de regen – ging in de regen terug.
Ik ging vaak verder dan de verste huizen van de stad.

Ik liep door nare buurten met gebogen rug.
Ik kwam de stadswacht tegen die zijn rondgang maakte,
En sloeg mijn ogen neer, want voor een vraag beducht.

‘k Heb stil gestaan, zodat ik geen geluid meer maakte,
Toen in de verte een haperende gil weerklonk
Vanuit een straatje verderop dat aan de mijne raakte,

Maar niemand die mij riep of aandacht aan mij schonk.
En verder werd ik soms van boven overschouwd
Door een verlichte klok die als van gene zijde klonk

En uitriep dat de tijd niet goed was en niet fout.
Zoiemand was ik, danig met de nacht vertrouwd.

Geef een reactie

